Rabu, 19 Mac 2014

Contoh Soalan Peperiksaan Pegawai Arkib S41



Berikut merupakan antara  Contoh Soalan Peperiksaan Pegawai Arkib S41. Bagi calon-calon yang bakal menghadapi Peperiksaan Pegawai Arkib S41 pada April 2014, tahniah di ucapkan ianya tentu satu khabar berita yang mengembirakan buat anda setelah lama menunggu.

Namun ianya sudah pasti membuatkan anda rasa gementar untuk menghadapi peperiksaan yang bakal ditempuhi nanti sekiranya ini adalah kali pertama anda menghadiri peperiksaan sebegini.

Secara ringkasnya, untuk sesi Peperiksaan Gred S41 kebiasaanya terdiri daripada 4 Seksyen iaitu :

Seksyen A - Pengatahuan Am

Calon-calon peperiksaan akan dinilai berdasarkan kepada pengatahuan am dan isu-isu semasa.

Seksyen B- Kemahiran Matematik

Ramai calon-calon mencari contoh soalan Exam Pegawai Arkib, secara jujur, tiada soalan bocor, dan ianya adalah sulit dan tidak pernah dikeluarkan oleh pihak SPA kepada umum.

Seksyen C dan Seksyen D

Ianya adalah berkaitan penulisan Esei dalam bahasa inggeris, di mana penilaian akan dibuat bukan hanya berdasarkan kemahiran menulis, malah kepekaan calon exam Pegawai Arkib tentang isu-isu semasa dan isu yang berkaitan dengan jawatan sebagai Pegawai Arkib S41.

Satu lagi sebab mengapa ramai calon Exam Pegawai Arkib gagal dalam penilaian Esei, adalah disebabkan
penulisan yang penuh emosi. Hal ini adalah kurang baik bagi penilai dan ianya haruslah dielakkan. Sebaiknya penulisan Esei anda adalah bernada positif dan selari dengan hasrat kerajaan.

SELARIKAN PENGATAHUAN BERKAITAN HASRAT KERAJAAN

Sebelum menghadiri Peperiksaan Pegawai Arkib, adalah disarankan anda untuk rajin membaca dan mendegar berita-berita terkini berkaitan kerajaan. Bahan bacaan yang disyorkan seperti yang terdapat dalam Utusan Malaysia, Berita Harian, Nasional 1, dan lain-lain sumber sebaran premier kerajaan.

Syarat Lantikan


  1. Ijazah Sarjana Muda Kepujian yang diiktiraf oleh kerajaan dari intitusi-intitusi pengajian tempatan atau kelayakan yang setaraf denganya [ Gaji permulaan : RM 2,112.86 ] dan 
  2. Lulus Bahasa Melayu (termasuk ujian lisan) pada peringkat SPM atau yang setaraf denganya dan diiktiraf oleh kerajaan.
Syarat Kenaikan Pangkat Secara Lantikan (KPSL)
  1. Pegawai sedang berkhidmat dalam perkhidmatan sebagai Penolong Pegawai Arkib adalah layak untuk dipertimbangkan oleh Pihak Berkuasa Melantik berkenaan untuk KPSL ke jawatan Pegawai Arkib Gred S41, tertakluk kepada kekosongan jawatan, apabila telah disahkan dalam perkhidmatan dan :
  • Mempunyai kelayakan di atas
  • Lulus peperiksaan khas
  • Berumur kurang 54 tahun pada tarikh lantikan


Kumpulan : Pengurusan dan Profesional
Kementerian/ Jabatan : Jabatan Arkib Negara

Mengesan institut-institut berkaitan atau orang perseorangan di mana-mana negara yang difikirkan perlu untuk mendapatkan segala jenis bahan arkib yang berkaitan dengan Malaysia serta menguruskan perolehan memproses, pengkelasan, kelasifikasi, penterjemahan, penerbitan dan penyediaan deskripsi rujukan bahan-bahan tersebut.

PANDUAN  PEPERIKSAAN BERTULIS PEGAWAI ARKIB S41

Untuk memastikan anda dapat menjawab soalan Peperiksaan Pegawai Arkib S41 dengan baik, calon adalah disarankan bagi mendapatkan panduan khas untuk membuat latih tubi seperti latihan menjawab soalan-soalan mirip kertas peperiksaan sebenar.

Tujuannya adalah bagi membolehkan anda membiasakan diri, seterusnya dapat menjawab soalan exam Pegawai Arkib dengan cemerlang.

CARA MENDAPATKAN PANDUAN PEPERIKSAAN PEGAWAI ARKIB S41

Untuk makluman panduan yang saya nyatakan disini adalah panduan exam Pegawai Arkib S41. Ianya belum diterbitkan lagi bagi tujuan menjaga kualiti dan menjamin keberkesanannya dalam membantu calon-calon peperiksaan hadir dengan cukup persediaan.

Selain mengurangkan persaingan bagi calon yang mendapatkan panduan tersebut

Sebagai menjimatkan masa dan mengelakkan anda terlepas peluang mendapatkan Panduan Peperiksaan Pegawai Arkib S41 yang akan diterbitkan oleh pihak Tim Infokerjaya, anda boleh mengisi borang tempahan panduan dengan cara isikan nama dan alamat email anda pada pautan di bawah :


Panduan yang diterbitkan oleh pihak Tim Infokerjaya sangatlah terhad dan tempoh untuk mendapatkanya juga tidak dibuka pada setiap masa. Ianya hanya akan diberitahu kelak melalaui email yang didaftarkan.

KELEBIHAN MENDAPATKAN PANDUAN  PEPERIKSAAN PEGAWAI ARKIB S41

Tahukah anda berapa ramai calon seperti anda yang akan menghadiri peperiksaan pada April 2014 ini?
dan tahukah anda berapa ramai calon yang akan di tapis untuk peringkat temuduga nanti..

Ini adalah kelebihan anda. Ini adalah rahsianya, tidak semua calon yang hadir dapat membuat persiapan yang rapi seperti anda jika anda bertindak dan mendapatkan maklumat-maklumat yang terbaik untuk persediaan nanti. Tim Infokerjaya adalah satu-satunya pihak yang telah membantu hampir 60,000 calon SPA lulus dengan jayanya, seterusnya mendapat jawatan kerajaan melalui panduan yang dihasilkan. Tim Infokerjaya mempunyai pengalaman selama 5 tahun sejak 2009 sehingga kini dalam kerja-kerja mengumpul maklumat dan menyediakan panduan yang lengkap dan sentiasa dikemaskini.

Ini adalah pelaburan ilmu yang terbaik untuk anda, bertindak dan tingalkan sahaja yang lain. Abaikan dan pastikan anda bersedia secukupnya untuk Exam Pegawai Arkib S41 pada 1 April 2014 nanti.

Semoga sedikit info ini dapat membantu anda dalam membuat persediaan nanti.

Semoga berjaya untuk anda :)

Sebarang pertanyaan, anda boleh tinggalkan pada ruangan komen di bawah





1 ulasan:

Unknown berkata...

exam baru-baru ni bleh kata ok jugakla..bab matematik tidak memberatkan otak sangat untuk mengira(walaupun ada bab pengiraan).pengetahuan am lebih banyak sentuh pasal arkib itu sendiri.soalan esei bahasa melayu keluar soalan berkenaan pengurusan rekod dan maklumat.seksyen terakhir..ada juga yg mengelirukan sikit..cntohnya..sifat2 yg perlu ada sbg penjawat awam antaranya kepentingan sifat'sensitif'..tidak pasti sensitif dari aspek mana..sama ada sensitif isu2 semasa dan tugas ataupun sensitif diri sendiri..