Ahad, 22 September 2013

Tugas Setiausaha

Assalamualaikum...salam pemirsa..pemirsa..em..
Alhamdulillah dikesempatan ini saya rasa terpanggil untuk berkongsikan sedikit sebanyak pengalaman yang pernah dilalui dalam melaksanakan tugas sebagai seorang setiausaha. Di dalam satu-satu organisasi tidak kira dalam bidang pekerjaan mahupun organisasi pertubuhan bukan kerajaan, setiausaha selalunya terletak sebagai orang ketiga dalam jawatankuasa tertinggi.


Setiausaha merupakan tulang belakang kepada halatujuh dalam memastikan kelancaran program dan aktiviti yang dirancang oleh persatuan / organisasi dapat dilaksanakan dengan jayanya.
Di sini saya ingin berkongsikan beberapa tugas-tugas dan peranan penting yang perlu diberi perhatian khusus oleh mereka yang telah dilantik memegang jawatan sebagai setiausaha

1.Merancang agenda mesyuarat dan menyediakan surat panggilan mesyuarat.
2.Mengedar surat panggilan mesyuarat / memanggil mesyuarat
3.Mencatat minit mesyuarat.
4.Menyiapkan laporan / menyediakan minit mesyuarat
5.Menguruskan mesyuarat-mesyuarat Jawatankuasa induk dan Jawatankuasa kerja
6.Merancang bersama AJK segala aktiviti organisasi/persatuan sepanjang tahun
7.Bertanggungjawab terhadap pengurusan rekod dan fail berkaitan organisasi/persatuan.
8.Menyediakan laporan, taklimat dan memaklumkan kepada semua pihak yang berkenaan mengenai
  pengurusan organisasi / persatuan.
9.Memastikan semua aktiviti yang dirancang berjalan dan dilaksnakan mengikut perancangan.
10.Melakukan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pengerusi.

Kebiasaan yang sering berlaku dalam sesebuah organisasi atau pertubuhan bukan kerajaan seperti badan-badan sukarelawan ini, setiausaha selalu mengambil mudah perkara ini. Ini menyebabkan beberapa perkara mudah menjadi sebab kepada kelewatan dan kurang mendapat layanan serta sambutan daripada pihak yang tertentu apabila memohon atau hendak melakukan sesuatu aktiviti.

Sebagai contoh, di Kampung Muhibah terdapat satu pertubuhan Persatuan Belia Serumpun yang ingin melaksanakan program sukanika peringkat Kampung Muhibah. Perlu di ingatkan di sini walaupun sesebuah pertubuhan mahupun organisasi itu berada dalam sebuah kampung dan organisasi tersebut saling kenal-mengenali dengan penduduk kampung tersebut, sebelum perlaksaan program di buat, jangan di lupa terdapat Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) tersebut yang merupakan organisasi yang bertanggungjawab dalam hal-hal berkaitan kampung tersebut.

Pendek kata, sekiranya ianya melibatkan nama organisasi / pertubuhan / jawatankuasa yang sah, apa-apa program dan tindak-tanduk yang di buat, ianya haruslah di lakukan dengan formal dan paling penting haruslah di sertakan hitam-putih segala surat dan makluman yang di buat.

Permakluman dan urusan yang di buat melalui surat amat penting dan ianya merupakan bukti dan maklumat yang dapat disimpan sebagai rujukan pada bila-bila masa ianya di perlukan.


30 ulasan:

Nazrin berkata...

Salam tuan/puan..saya dah terbaca tentang pengalman tuan/puan..disini jika di izin kan..bolehkah tuan/puan mengajar saya tentang ilmu surat menyurat ni..saya baru dalam bidang ni dan tiada pengalaman apa pun..tapi saya ingin belajar utk membolehkan saya membuat surat menyurat di dalam pertubuhan..izin kan saya belajar dari tuan/puan.

Kapcai berkata...

T.kasih

Unknown berkata...

Tahniah! Sangat membantu.

A'ffan berkata...

claim pengerusi pun kerja setiausaha ke?

Adiladqueendd berkata...

Terima kasih...isnin ni bermula laa tugas saya sebagai Setiausaha datuk seri. Ni pengalaman pertama saya dlm bidang ni..sebelum ni saya lebih banyak membuat kerja2 teknikal n admin...hope dapat membantu

Unknown berkata...

Terima kasih info yang berguna

Unknown berkata...

Tksh. Sya budak baru belajar bagaimana menjlnkn tugasan sebgai setiausha politik

penjaga tirai berkata...

terima kasih atas makluman..namun nak tanya skit kalau kita buat kertas kerja program segala perancangan perbelanjaan program tu setiausaha juga ke yang kene rancang dan buat ya?

Unknown berkata...

Terima kasih atas perkongsian pengalaman Tuan. Ianya sangat membatu sata.

bihah berkata...

saya masih keliru tentang penyediaan minit mesyuarat.. contohnya meeting akan datang telah ditetapkan.. dan tugas saya sudah edarkan surat makluman meeting.

2.untuk perbincangan dalam meeting seterusnya apakah minit mesyuarat yang perlu saya sediakan.. adalah cukup sekadar minit yang lepas dibentangkan.

Unknown berkata...

Halo...maaf bole tanya bagaimana cara mau jadi setiausaha?

Unknown berkata...

Baca teks diatas

OSMAN BIN CHAIN berkata...

Setiausaha, perlu setia dan perlu sentiasa cekap, kuat berusaha. Perlu setia pada Pengerusi dan melakukan kerja-kerja yang diarahkan oleh Pengerusi.....

Alie Mohamad berkata...

Apakah beza Setiausaha dengan Setiausaha Pengelola dalam sesuatu pertubuhan yang sama?

Unknown berkata...

Salam, apakah peranan setiausaha kerja (SUK) dan hubungan dengan setiausaha satu pertubuhan?

Unknown berkata...

T,kasih atas info berfaedah ini

Lerry lex berkata...

terbaik

Lerry lex berkata...

terbaik

Unknown berkata...

Banyak info yg diperolehi.terbaik

Unknown berkata...

Boleh tak ? Admin pm sye 0176746392

Ac Gadgets berkata...

Terbaik

Unknown berkata...

Join boleh
0197618394

Unknown berkata...

Assalamualaikum,terima kasih di atas info yg Di beri cik,saya baru sahaja dilantik menjadi setiausaha kg,jadi saya Mohon cik tujuk ajar kepada saya akan perlaksanaan dalam melaksanakan minit mesyuarat akan datang..

Unknown berkata...

Admin bole pm saya 0137027620

Unknown berkata...

mohon admin tinggalkan no tel
agar senang nk berurusan
tima kasih

Unknown berkata...

Saya pun bakal lantik Su pening juga nak pikir, dapat sedikit sebanyak listdown kerja yang dicerahkan syukur sedikit membantu, klu dapat banyak lagi bagus

Unknown berkata...

Terima kasih atas pencerahan

Rusydi berkata...

Mohon admin add saya.rusydi.0164458921

Unknown berkata...

terbaik..

nor azizah berkata...

Terima kasih atas perkongsian.
Mohon admin contact saya, saya nak tau lebih lanjut lagi.. 0149609785